17november2017

 

RSS Motorsportnyheter

Nyheter i rss format från Auto motor & sport, Flash Engineering, Motorsportkanalen, Speedwaybladet och Ericsson motorsport

Senaste annonser

Innehåll PrisOrt Datum
Read more...
Porsche 911 GT2 RS är världens snabbaste bil på Nürburgring. Så lätt kan dieseln bli ren – vi talar om hur det går till. Test av fyra suvar: VW Tiguan, Mazda CX-5, Jeep Compass och Renault Koleos. Och mycket mer.
Read more...
Read more...
... i alla fall om Jeremy Clarkson får bestämma. Vad tycker du – är det kul?
Read more...
Read more...
Read more...
Med startnummer 1 på dörrarna av en Porsche 911 ses namnen Stig Blomqvist och Mattias Adielsson ditklistrade på framskärmen. Det handlar då om mastodonttävlingen East African Safari Classic Rall [...hela artikeln, klicka på rubriken och läs mer.]
Read more...
Andreas Mikkelsen har varit nattens man i Rally Australia, han har tagit fem sträcksegrar på sex sträckor som hittills körts på den första etappen, kvarstår gör två vändor på en 1,2km kort [...hela artikeln, klicka på rubriken och läs mer.]
Read more...
I samband med Hyundai Motorsports press och mediaträff på plats i Australien förklarade teamchef Michel Nandan att han inte lyckats snärja Hyundailedningen för pengar till en fjärde i20 WRC i 20 [...hela artikeln, klicka på rubriken och läs mer.]
Read more...
STCC-kalendern för 2018 är klar. Mästerskapet tar sin början på Ring Knutstorp i Skåne 4-5 maj och avslutas på Mantorp Park 21-22 september. Totalt ska sex deltävlingar avgöras, varav en i Norge. Premiäråret med bilar enligt det nya TCR-reglementet blev en succé i STCC. Totalt deltog 15 team med 27 förare! Nu laddar STCC för uppföljaren – säsongen 2018. I dag presenteras kalendern som omfattar sex deltävlingar, samtliga på permanenta racerbanor. – Vi vill fördjupa och utveckla samarbetet med de svenska banorna, dess ägare och klubbarna på de orter där banorna finns, säger Hans Bååth, ny ordförande i STCC AB. Ring Knutstorp i Skåne är först ut i kalendern och därefter väntar Anderstorp Raceway i mitten på juni och klassiska Västkustloppet i Falkenberg första helgen i juli. Efter sommaruppehållet körs en annan klassiker, Kanonloppet i Karlskoga 18-19 augusti, innan STCC alltså drar till Norge för första gången sedan 2009 då en deltävling avgjordes i Våler. Den här gången gör STCC halt på Rudskogen Motorsenter i Rakkestad, bara några mil från den svenska gränsen sett från Värmland och Bohuslän. – Vi är ett skandinaviskt mästerskap och som sådant vill vi gärna ha minst en deltävling utanför Sverige i vår kalender. I år var vi i Finland, 2018...
Read more...
När WRC finalen avgörs i helgens Kennards Hire Rally Australia görs det med 34 bilar på startlinjen, deltagande för VM klasserna är också lågt, ett av de smalaste startfälten på länge. Tä [...hela artikeln, klicka på rubriken och läs mer.]
Read more...
Under onsdagskvällen kördes shakedown inför Rally Australia, en 5km lång sträcka nyttjades - snabbast var Thierry Neuville med halvsekunden bak till Stephane Lefebvre, Citroenföraren har fått o [...hela artikeln, klicka på rubriken och läs mer.]
Read more...
I Australien sågs en avslappnad Sebastien Ogier på M-Sport och Ford´s pressträff inför Rally Australia - han är klar femfaldig världsmästare och allt tyder på att framtiden är utstakad. [...hela artikeln, klicka på rubriken och läs mer.]
Read more...
STCC-mästaren Robert Dahlgren, PWR Racing – SEAT Dealer Team, sammanfattar guldsäsongen 2017. • Hur skulle du vilja summera dina intryck av STCC-säsongen 2017, den första under det nya TCR-reglementet? – Stort beröm till STCC som tog steget till nytt reglemente. Det har verkligen varit en succé för hela serien med många nya team, förare och bilmärken. Jag ser med spänning fram emot kommande säsonger! • Vilken var den personliga höjdpunkten för dig säsongen 2017? – Jag har egentligen tre tydliga highlights: • Premiären på Ring Knutstorp när vi fick bekräftat att vi skulle ha med mästerskapsfighten att göra. • Vändningen hela teamet gör på Solvalla efter den tunga helgen på Alastaro i Finland. Segern i sista heatet är nog en av de mest glädjefyllda under hela säsongen. • Att få lyfta pokalen tillsammans med hela PWR Racing som jobbat stenhårt för mästerskapsguldet hela säsongen. • Största besvikelsen? – Utan tvekan Q1 i finalen på Mantorp. Två rödflaggade tider under ett och samma kvalpass, enda gången under hela säsongen vi inte tog oss till Q3. • Vilka tankar och funderingar har du inför 2018? – Jag fortsätter tillsammans med PWR Racing & SEAT. Jag trivs enormt bra i teamet och ser redan fram emot säsongen 2018. Det kommer garanterat att bli...
Read more...
STCC-mästaren Robert Dahlgren hyllas nu av hemkommunen Skellefteå. Tillsammans med Europamästaren i rallycross, Anton Marklund, får han ”Årets idrottsstipendium 2017”. ”Skithäftigt. Jag har varit stolt över Skellefteå länge och har kunnat marknadsföra stan med stolthet. Det händer mycket i Skellefteå nu så det är extra kul att få pris från kommunen”, säger Dahlgren i en intervju i norran.se. Idrottsstipendiet, som är på 15 000 kronor, kommer Dahlgren alltså att dela med Anton Marklund, som blev europamästare i rallycrossens huvudklass 2017. Men i likhet med Dahlgren kör Marklund även racing. De två senaste säsongerna har han tävlat i Porsche Carrera Cup Scandinavia. ”Det är jättekul att dela det med Anton som är en superbra kille och har gjort en grym säsong. Han är väldigt värdig.” Så här motiverar Skellefteå kommun sitt val av Robert Dahlgren till stipendiet: ”Robert Dahlgren är en målmedveten person med höga ambitioner och starkt drivkraft som sällan ger upp. Det har han visat både på och utanför banan. I år fick han dessutom krydda sin meritlista som totalsegrare i STCC efter många andraplatser. Dessutom är han en viktig profil inom motorsporten för unga att se upp till.” Idrottsstipendiet delas ut vid kommunfullmäktige den 12 december.
Read more...
Mattias Andersson, Honda Racing Sweden, sammanfattar STCC 2017. • Hur skulle du vilja summera dina intryck av STCC-säsongen 2017, den första under det nya TCR-reglementet? – 2017 var ett bra år för STCC med mera bilar/team på startlinjen än de senaste fem säsongerna. Det kändes som det blåste en ordentlig positiv vind i depåerna under året. Publiken, sponsorerna och media var mera positiva än tidigare år. • Vilken var den personliga höjdpunkten för dig säsongen 2017? – Det måste vara kvalet på finalen på Mantorp Park där vi lyckades ta pole position genom att vara snabbast i Q3 (tvåa i Q1 och Q2). • Största besvikelsen? – Det var Falkenberg. Efter ett svagt kval så fick vi till en bra start i race ett men några led framför mig stod en bil stilla och jag hade inte en chans att väja undan. Min Honda blev ganska illa skadad och vi lyckades bara ta några få poäng under helgen. • Vilka tankar och funderingar har du inför 2018? – När det gäller 2018 för egen del så får vi återkomma i frågan lite senare. – När det gäller regeländringar så hoppas jag STCC 2018 kommer använda ett viktsystem som är nationellt resultatbaserat för varje bilmärke och inte det vi använde...
Read more...
Micke Ohlsson, Brink Motorsport, sammanfattar STCC 2017. • Hur skulle du vilja summera dina intryck av STCC-säsongen 2017, den första under det nya TCR-reglementet? – Reglementet är helrätt. Det syns på banan och jag tror även det är rätt ekonomiskt för alla team. Dock är balance of performance, BoP, en besvikelse. Det känns ju dock som det kanske kommer en lösning för det. • Vilken var den personliga höjdpunkten för dig säsongen 2017? – Helt klart avslutningen av säsongen, där vi ser att vi på ”rätt banor” har fart i Audin att kunna vara med och konkurrera på riktigt. • Största besvikelsen? – Finalhelgen. Där borde jag haft med mig massor av fina poäng, men jag var för het för att det skulle bli bra. Överlag har jag varit alldeles för ojämn. Fokus i ett så här jämnt mästerskap måste vara målflagg och poäng… • Vilka tankar och funderingar har du inför 2018? – Målsättningen är såklart att fortsätta med Brink Motorsport. Bilmärke är nog snart bestämt. Målsättningen är högre satt, såklart. – Balance of performance måste ändras med individuell BoP till varje bana. Jämna ut VW-koncernens märken. • Vad skulle du vilja hälsa till mästaren Robert Dahlgren? – Äntligen! Välförtjänt efter så många försök. Stort grattis men se upp i...
Read more...
Fredrik Blomstedt, Volkswagen Dealer Team Sweden, sammanfattar STCC 2017. • Hur skulle du vilja summera dina intryck av STCC-säsongen 2017, den första under det nya TCR-reglementet? – Mycket bra! Kul med jämn racing, bra team med starka förare. Ett stort kvalitativt startfält är ett fantastiskt kvitto för TCR-reglementets popularitet. Det känns som intresset för STCC växer och 2018 kan bli ett kanonår. • Vilken var den personliga höjdpunkten för dig säsongen 2017? – Min första pole position och vinst i Falkenberg var riktigt skön! • Största besvikelsen? – Tyngst var kvalen på Solvalla. Det kändes som jag hade riktigt bra fart under träningspassen och att jag kunde fått till min första pole i kvalen men fick inte till det alls som jag ville. Det kändes väldigt jobbigt just då, men det var också en viktig pusselbit i min utveckling. • Vilka tankar och funderingar har du inför 2018? – Jag vill självklart köra vidare i STCC, hoppas på fortsatt samarbete med Volkswagen Dealer team men inget är spikat ännu. Nästa år höjer jag ribban. Med årets erfarenhet i bagaget så känner jag att jag är redo att ta hem segern. – Däcken har varit ett problem under hela året så jag hoppas de analyserar och kommer tillbaka med något...
Read more...

Länk Statistik

There are 1065 listings and 812 categories in our website

Nyhetsbrev