23juli2017

 
Volkswagen satsar på seger i Rally Sweden

Volkswagen satsar på seger i Rally Sweden

Volkswagen är tillbaka på platsen där den första segern togs och ställer upp i Rally Sweden med stort självförtroende och väl motiverade för att bygga på raden av framgångar. Den 5-8 februari kommer Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (båda från Frankrike), Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (båda från Finland), och Andreas Mikkelsen/Mikko Markkula (Norge/Finland) att ta sig an de klassiska specialsträckorna som "Fredriksberg", "Rämmen" och "Colin's Crest".

På tvären längs isiga snötäckta vägar och genom täta skogar med snittfarter på 110 km/tim – det är bara Rally Sweden, årets andra tävling i FIA World Rally Championship (WRC), som bjuder på det.  Volkswagen kommer till Karlstad med sina tre Polo R WRC-bilar, inte bara som försvarare av världsmästartitlarna för förare, kartläsare och tillverkare, utan också som ledare i alla tre kategorierna i årets VM.  – Iskallt, minus tio, ja till och med 20 minusgrader – och trots det värmer det oss om hjärtat på Volkswagen när vi tänker på Sverige, säger Jost Capito, chef Volkswagen Motorsport. – Det var här vi vann vår första WRC-tävling med Polo, vilket kom som en chock för oss alla då. Man glömmer aldrig ett känslosamt ögonblick som det. Det faktum att vi inleder rallyt här i år som VM-ledare och försvarande världsmästare gör att vi är teamet som alla försöker slå från allra första stund. Men det gör också alla, förare, kartläsare och mekaniker dubbelt så motiverade. – Rally Sweden är mycket speciellt eftersom det är det enda rallyt i WRC-kalendern som körs uteslutande på snö och is. Det finns bara ett däcksval så taktik spelar ingen roll här. Från start gäller bara en sak, full gas. Vi ser verkligen fram emot det.

Läs mer: Volkswagen satsar på seger i Rally Sweden

  • Skriven av Pressmeddelande
Sébastien Ogier

Målet är att försvara världsmästartiteln

Den 5-8 februari körs Rally Sweden, årets andra deltävling i rally-VM (WRC). Det var i Sverige som världsmästaren Sébastien Ogier förra året vann sin första tävling för Volkswagen. Fransmannen säger i en exklusiv intervju att det svenska VM-rallyt är ett av hans favoritrallyn och han inte skulle byta bort sin Polo R WRC mot någon annan bil.

Volkswagen-föraren Sébastien Ogier och hans kartläsare Julien Ingrassia (båda från Frankrike) förlängde sin framgångsrika fjolårssäsong genom att vinna årets första tävling, Monte Carlo-rallyt.  Nästa tävling är Rally Sweden – ett rally som väcker fina minnen;  det var här som Ogier/Ingrassia tog sin första vinst för Volkswagen förra året .  I en exklusiv intervju ser VM - ledaren tillbaka på den framgångsrika säsongen 2013, och svarar på frågor om hans möjligheter i Sverige, hans största rivaler ,  och det tryck han sätts under som titelförsvarare .
Sébastien, grattis till segern i årets första WRC-tävling i Monte Carlo! – Tack, vilken perfekt inledning på säsongen! Det är en fantastisk känsla att vinna Monte Carlo-rallyt under så svåra förhållanden – särskilt nu när ”Monte” ingår i VM igen. Och ännu mer när man tänker på de sista två dagarna; när vi kom tillbaka i regnet och snökaoset i Col Turini.

Läs mer: Målet är att försvara världsmästartiteln

  • Skriven av Pressmeddelande
Jari-Matti Latvala

Seger för Latvala och Volkswagen i Akropolisrallyt

Jari-Matti Latvala vann det klassiska Akropolisrallyt i Grekland i sin Polo R WRC. Det var hans första triumf för Volkswagen Motorsport och segern innebär att Volkswagen har vunnit fyra av de sex första deltävlingarna av årets FIA World Rally Championship (WRC).

Akropolisrallyt anses vara det ultimata eldprovet i WRC. Tjock damm, höga temperaturer, grovt grus och stora stenar satte alla tre Polo R WRC och Volkswagen-personalen på svåra prov.

Jari-Matti Latvala deltog i sitt första Akropolisrally redan som 18-åring och nu tio år senare stod han överst på pallen för första gången. Det var också 28-åringens första seger för Volkswagen Motorsport. Latvala och hans kartläsare Miikka Anttila (båda från Finland) vann fyra av de 14 specialsträckorna.

Det fanns ytterligare anledningar för Volkswagen att fira. Andreas Mikkelsen/Mikko Markkula (Norge/ Finland) kom fyra efter en imponerande slutspurt. Detta är deras bästa resultat hittills med Polo R WRC och Mikkelsens största framgång hittills i karriären. Duon vann tre specialsträckor.

För Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (båda från Frankrike) började rallyt med ett tekniskt fel redan på den första specialsträckan vilket kostade dem chansen att nå en topplacering. En kabelanslutning lossnade och bröt strömtillförseln till bränslepumpen. Duon fortsatte rallyt under dag 2 och fick enligt regelverket tio minuters tidspålägg. Ogier slutade på tionde plats och knep därmed en poäng i förarmästerskapet och lyckades även säkra tre VM-poäng genom att vinna den avslutande specialsträckan (Power Stage).

Med detta resultat försvarar Ogier sin ledning i förarmästerskapet. Nu, nästan halvvägs genom säsongen, är han 52 poäng före sin teamkamrat Jari-Matti Latvala, som genom vinsten i Grekland gick förbi Sébastien Loeb upp till andra plats.

Volkswagen Motorsport leder märkesmästerskapet med 18 poäng före Citroën.

  • Skriven av Pressmeddelande
KAK Midnattssolsrallyt 2014

KAK Midnattssolsrallyt körs i Västerås

Årets upplaga av KAK Midnattssolsrallyt körs i Västerås med omnejd den 10-12 juli, och i år kommer tävlingen att fokusera mer på historiska bilar.

Det är 50 år sedan det sista KAK Midnattssolsrallyt kördes och i år körs den nionde historiska upplagan av tävlingen. Per Carlsson med hans trogna stab runt omkring sig kommer att vara en del av organisationen

– Årets tävling blir lite kortare, ungefär 16 mil specialsträckor. Dessutom kommer vi att fokusera mer på det historiska i tävlingen, köra utan noter, samt prioritera äldre bilar från 1960- och 1970-talen, men även ha anmälan öppen för intressanta bilar upp till 1985, säger Philip von Mecklenburg, KAK Motorsport.

Tävlingen startar torsdagen den 10 juli med några sträckor väster om Västerås innan etappen avslutas med en publiksträcka inne på Rocklundaområdet. Under fredagen går rallyt vidare i Roslagen och den tredje etappen körs under lördagen i Sörmland.

– Där samarbetar vi med Katrineholms Motorklubb och där de har gett oss möjligheten att köra före de ordinarie bilarna i deras tävling Slottssprinten. Vi ska även ha ett uppehåll på Ericsbergs Slott som är huvudplatsen för Slottssprinten.

Det återstår ännu några månader innan anmälan öppnar, men redan nu ser många förare fram emot tävlingen. En av dem är rutinerade Björn ”Nalle” Johansson, SMK Kvarnvingarna. Förra året tvingades han bryta på grund av ett trasigt laddningsrelä i slutet av tävlingen.

Det återstår ännu några månader innan anmälan öppnar, men redan nu ser många förare fram emot tävlingen. En av dem är rutinerade Björn ”Nalle” Johansson, SMK Kvarnvingarna. Förra året tvingades han bryta på grund av ett trasigt laddningsrelä i slutet av tävlingen.

– En revansch vore fint, och nu jobbar jag på att alla bitar ska falla på plats så jag kan var med i år igen, förklarar Nalle.

Det finns fler som är sugna på revansch, exempelvis välmeriterade Kenneth Bäcklund, Vara MK, som slutade tvåa 2013 efter en hård sekundstrid.

– Jag längtar redan till tävlingen, och ser fram emot att få köra i Västerås igen, säger Kenneth.

Förutom klassen Historic, där det gäller att köra sträckorna så fort som möjligt, ingår även klassen Regularity i KAK Midnattssolsrallyt. Där gäller det att köra sträckorna på en förutbestämd idealtid som motsvarar en genomsnittshastighet på 50 kilometer i timmen.

– Midnattssolsrallyt är årets stora händelse och vi har redan börjat vässa formen, säger Bertil Trued, SMK Trollhättan, som varit på podiet i klassen alla gånger han kört KAK Midnattssolsrallyt.

  • Skriven av Pressmeddelande
Rallylegendaren Rally-Harry lägger hjälmen på hyllan

Rallylegendaren Rally-Harry lägger hjälmen på hyllan

Harry, "Rally-Harry", Bengtsson har en gedigen meritlista som rallyförare och har varit trogen Volkswagen under många år. På söndag kör han sin sista tävling i Gärdesloppet, Prins Bertil Memorial, på Djurgården. Och då i segerbilen från Midnattssolsrallyt 1956 – en Volkswagen 1200.– Jag vill bevisa att jag kan, trots min ålder, säger Harry Bengtsson, 85 år, som är en av de legendariska rallyförarna från 1950-talet.

Då sopade han banan med Porsche-eliten i sin Volkswagen 1200. Han blev nordisk rallymästare både 1958 och 1959 och låg i toppen i holländska Tulpanrallyt under flera år.

Största bedriften var nog ändå när Harry Bengtsson vann Midnattssolrallyt, föregångaren till Svenska Rallyt, 1956. Harry Bengtssons kaxiga Bubbla, som var lätt och stryktålig, spöade Porscharna på den tidens dåliga, svenska grusvägar.
– Det var då pressen döpte mig till "Rally-Harry", förklarar Harry Bengtsson, som körde en svart Volkswagen 1200 med 30 hästkrafter. Det är samma bil som han kommer köra under helgens race på Djurgården i Stockholm. Tävlingen blir hans sista i karriären.
– Jag har ju slutat förr och sedan börjat igen, men nu är det dags att lägga hjälmen på hyllan för gott.

Läs mer: Rallylegendaren Rally-Harry lägger hjälmen på hyllan

  • Skriven av Pressmeddelande

Midnattssolsrallyt startar med folkfest

Redan under tisdagen började de historiska tävlingsbilarna att invadera Karlstad, och rallyts serviceplats vid Färjestads Travbana.

-Förberedelserna är i full gång på serviceplatsen och förarna är laddade inför starten av Sveriges största historiska rally, säger Christina Lundqvist Viklund.

Rallyt startar med en publiksträcka på Kalvholmens motorstadion i Karlstad under kvällen.

-Vi räknar med riktigt stor publik och vi kan lova att det blir en riktig folk- och fartfest på arenan.

  • Skriven av Pressmeddelande
Hasse Gustafsson säkrade segern för Team Tätab på sista sträckan. Foto Urban Andersson

Säker seger i Team Mästerskapet för Team Tätab men marginalen försvann

Team Tätab startade andra och sista dagen av South Swedish Rally i en säker ledning med maximalt poäng för teamet. Ner till andra placerade Team Tractive skiljde 12 poäng.
Det blev dock betydligt mera spännande under andra dagen. Efter specialsträcka 12 skiljde endast 1 poäng efter det att både Hasse Gustavsson och Pontus Tideman tappade placering samtidigt som Tobias Söderqvist och Per-Arne Ljung i Team Tractive bättrade på sina placering.
Inför sista sträckan blev det nu omkastningar i täten efter det att både Team Tätabs Ingemar Svensson fick bryta samtidigt som även Tobias Söderqvist bröt i Team Tractive. Tobias hade dock mindre poäng än Ingemar samtidigt som Ljungen fortsatte ta placering.
Skillnaden i täten var nu 2 poäng med Eljas Motorsport på tredje plats fem poäng efter.
För Yokohama Motorsport, Nordisk Hiss och Lundins Bil såg det något mörkare ut då de endast hade ett ekipage per team kvar i tävlingen.

Läs mer: Säker seger i Team Mästerskapet för Team Tätab men marginalen försvann

  • Skriven av Pressmeddelande

Senaste annonser

Innehåll PrisOrt Datum

Länk Statistik

There are 1065 listings and 812 categories in our website

Nyhetsbrev