19september2017

 
Nya regler ska ge fler omkörningar och tuffare racing i STCC

Nya regler ska ge fler omkörningar och tuffare racing i STCC

Det blir många nyheter när STCC-säsongen 2014 drar igång den 9-10 maj på Ring Knutstorp – nytt kvalsystem, två heat varje helg och utökade testmöjligheter för de mindre teamen. Bland annat gör den omvända startordningen comeback i det första av de två heat som ska köras varje tävlingshelg, men det finns en ”twist” – poäng kommer att delas ut i det första kvalet, enligt samma poängskala som i tävlingsheaten.

– Det kommer att bli fler omkörningar och tuffare racing, det tror den trefaldige STCC-mästaren Fredrik Ekblom, Volvo Polestar Racing, om regeländringarna. Det här belönar den som är snabbast och bäst på att köra om. Det kommer garanterat att öka spänningen.

Det blir fler förändringar – från det första kvalpasset, Kval 1, som avgörs som tidigare med alla bilar på banan samtidigt, går de åtta bästa förarna vidare till Kval 2.  Kval 2 avgörs som en Super Pole, det vill säga att förarna kör ut på banan en och en med långsammaste föraren från Kval 1 först. Förarna får bara ett varv på sig att sätta en tid. Startordningen i det andra heatet avgörs av resultatet i Kval 2 – men förarna ställer upp sig enligt principen snabbast först.

Läs mer: Nya regler ska ge fler omkörningar och tuffare racing i STCC

  • Skriven av Pressmeddelande
Richard Göransson

Ny bil och nytt team för Richard Göransson – kör för Team Tidö i STCC

Efter fem säsonger tillsammans med WestCoast Racing och BMW byter den fyrfaldige STCC-mästaren Richard Göransson både team och bilmärke. I år kommer Göransson att köra en SAAB för Team Tidö.

–  Det här är början på ett nytt kapitel i min karriär och en ny utmaning att axla, säger den 35-årige Göransson som kommer att återförenas med en av sina tidigare ingenjörer.

–  Team Tidö har ett mycket intressant helhetspaket med en stark teknisk stab ledd av Johan Kvick som jag vann STCC-titeln med 2008, fortsätter Göransson. Teamet har potential att lyckas, det har de visat tidigare.

Efter en resultatmässigt medioker säsong 2013 ser teamchefen David von Schinkel fram emot förstärkningen i teamet. Richard Göransson är med sina fyra titlar och 39 segrar den mest framgångsrike föraren i STCC genom tiderna.

–  Richard Göransson i en STCC-SAAB för Team Tidö är en ordkombination jag har väntat länge på att få säga, säger von Schinkel. Bara att kunna presentera den här satsningen känns som en seger – med Richard bakom ratten på vår bil ska vi göra detsamma ute på banan. Vi har spetsat alla delar av vår verksamhet för att på allvar kunna ta steget till toppen av Sverigess främsta racingmästerskap. Det är inget liten process men idag tar vi ett gigantiskt kliv.

Den 9-10 maj är det dags för Richard Göransson och Team Tidö att kasta sig in i hetluften – då körs STCC-premiären på Ring Knutstorp.

  • Skriven av Pressmeddelande
Nervkittlande DTM-seger för Ekström

Nervkittlande DTM-seger för Ekström på födelsedagen

Precis som Mattias Ekström önskade så gav han sig själv den bästa presenten på 35-årsdagen. Seger för första gången i stadsloppet på Norisring.
– Det här var en mycket speciell seger för mig och teamet, säger Mattias Ekström.

Efter att ha missat en del på varvet i Q3 under lördagens kval återfanns Mattias Ekström först på nionde plats på griden. En bra start av svensken gjorde dock att han snabbt avancerade till sjätte plats.
Början på loppet längs stadsbanan i Nürnberg blev stökigt. Säkerhetsbilen gick ut för andra gången på varv tolv. Något som gjorde att flera förare hade fullföljt sina två däckbyten redan innan racet drog igång igen på det 20:e varvet.

– Jag låg så långt fram att vi bedömde att det var smartare att köra på de optionsdäck jag precis bytt till, säger Mattias Ekström.

Ekström tillhörde den toppfyra-grupp som drog ifrån vid återstarten och där alla endast bytt däck en gång medan till exempel mästerskapsledande Rockenfeller och Paffett gjort sina stopp och låg från åttonde plats och bakåt.
Med de mjuka däcken kunde Ekström köra om Spengler i en snygg manöver i Grundigkurvan för en tredjeplats. Näste man på tur var Wickens och Ekström bromsade sig förbi inför Grundigkurvan på det 24:e varvet.

– Sedan kunde jag koncentrera mig på att göra snabba varvtider för att dra ifrån klungan bakom och samtidigt spara så mycket däck som möjligt, och Eduardo tänkte likadant så vi fungerade väldigt bra där framme, säger Mattias Ekström.

Ekström låg sedan bakom märkeskamraten Mortara i 40 varv. Samtidigt drygade de bägge Audiförarna hela tiden ut avståndet till den jagande klungan med bilar som gjort sina två däckbyten. På varv 64 tog sig Ekström sedan om Mortara, återigen i Grundigkurvan.

– Mortara hade lite problem under inbromsningen så jag kunde gå om honom utan problem, säger Mattias Ekström.

Svensken fortsatte sedan på sina mjuka däck och gick in för byte först på det 78:e varvet. Efter ett snabbt pitstopp kunde Ekström sedan defilera i mål och ta sin 18:e DTM-vinst i karriären och Audis första vinst på Norisring sedan 2002.

– Det var otroligt varmt i bilen och det var riktigt nervpirrande om jag skulle gå ut i ledning igen efter däckbytet men tack vare ett strålande jobb från teamet kunde jag behålla ledningen och köra de sista varven relativt odramatiskt och ta målflaggan, säger Mattias Ekström.

Mästerskapstabell DTM efter race 5, Norisring
1. Mike Rockenfeller, Audi, 69 poäng
2. Bruno Spengler, BMW, 67 poäng
3. Christian Vietoris, Mercedes, 55 poäng
4. Gary Paffett, Mercedes, 47 poäng
5. Mattias Ekström, Audi, 45 poäng
6. Robert Wickens, Mercedes, 45 poäng
7. Augusto Farfus, BMW, 33 poäng
8. Marco Wittman, BMW, 33 poäng
9. Dirk Werner, BMW, 22 poäng
10. Daniel Juncadella, Mercedes, 20 poäng

  • Skriven av Pressmeddelande

Mattias Ekströms team överklagar domarbeslut

Audi Sport Team Abt Sportsline har överklagat uteslutningen av Mattias Ekström som gick först över mållinjen i DTM-tävlingen på Norisring i Nürnberg, Tyskland.

Enligt beslut från tävlingsledningen uteslöts Mattias Ekström sent i går kväll från tävlingen efter ett påstått brott mot parc fermé-reglementet.
Hans team Audi Sport Team Abt Sportsline gick omedelbart ut med meddelandet att de kommer att överklaga beslutet. En juridisk kommitté kommer nu att avgöra ärendet och besluta om Ekström får tillbaka sin seger på Norisring.

  • Skriven av Pressmeddelande
Två fjärdeplatser för Göransson i Falkenberg

Två fjärdeplatser för Göransson i Falkenberg

Richard tog ännu en fjärdeplats i det andra heatet. Två fjärdeplatser var dock inte var han åkte till Falkenberg men han tar ändå med sig positiva intryck från helgen.
– Det här var minst sagt en mindre bra helg och det var kvalet som förstörde den här helgen. Jag var inte tillräckligt bra helt enkelt och det var första gången i år det var så. Det känns inte kul men ibland har man en sådan helg. Totalt sett är det ändå ok. Jag tog in en poäng på mästerskapsledningen och har drygat ut avståndet bakåt med 14 poäng. Nu är det halvtid och det är dags att ladda om för hösten. Högsta växeln åker i och då får de andra hålla i hatten!

Pressrelease från teamet:

Fredrik Larsson avslutade hemmahelgen med en andraplats i andra heatet i Falkenberg men han kunde inte låta bli att tänka på vad som kunde ha blivit utan haveriet i heat 1.
– Det här hade kunnat bli en riktig superhelg men nu blev det inte så, konstaterade Fredrik. Det känns självklart fortfarande surt att ha tappat segern i första heatet på grund av något som var helt utanför vår kontroll. I det här racet kändes bilen aldrig riktigt bra och det var svårtkört, kanske sviter från första heatet. Vi tar ändå med oss den här andraplatsen hem.

Fredrik kom till Falkenberg för att ta in i mästerskapet. Pole position och andra startplats gav totalt fem poäng ihop med 18 poäng för andraplatsen i andra heatet.
– Jag är inte supernöjd med helgen, silver är inte guld. Både jag och teamet har presterat på topp men en seger försvann från oss. Vi behöver lite mer stolpe in under resten av säsongen men vi ger oss aldrig.

Robin Rudholm avslutade sin helg i Falkenberg med en åttondeplats. En placering och en tävlingshelg han hade hoppats på mer från.
– Det går inte att säga så mycket annat än att jag är missnöjd. Jag gjorde en bra start i båda racen men det blev trångt genom kurva två i det här racet och jag tappade några placeringar. Det var för tufft för att kunna ta tillbaka de platserna och det blev mest att åka med. Så jag är missnöjd, påkörd i första heatet och ett par poäng här var långt ifrån vad vi siktade på. Nu blir det att smälta detta och arbeta hårt för att vi ska kunna fortsätta efter sommaruppehållet.

Västkustloppet är av tradition en av WestCoast Racings största tävlingshelger och teamet har alltid starka resultat här. Teamchef Dick Jönsson Wigroth har stora förhoppningar på en upprepad succéhelg på hemmaplan men fick denna gång konstatera att det inte gick teamets väg.
– Först vill jag säga att jag är väldigt förvånad att Volvo med fem bilar i mästerskapet tar till teamorder i mästerskapet redan efter halva säsongen, säger Dick. Det känns alltför tidigt för att göra det och det ser inte bra ut. Vår helg blev inte som vi tänkt oss även om det såg väldigt lovande ut efter kvalet. Jag lider med Fredrik i första heatet och varken Richard eller Robin fick till några kanonkval vilket är kostsamt på den här banan. Precis som Fredrik säger ger vi dock aldrig upp utan vi kämpar på.

Resultat, heat 1 Västkustloppet

Resultat, heat 2 Västkustloppet

  • Skriven av Pressmeddelande

Senaste annonser

Innehåll PrisOrt Datum

Länk Statistik

There are 1065 listings and 812 categories in our website

Nyhetsbrev