19september2017

 
 Micke Juhlin

Historiskt Grand Prix - Velodromloppet i Karlskoga

Karlskoga

Velodromloppet för historiska racerbilar kördes för 16:e året i rad och den Racinghistoriska klubben passade på att fylla 35 år. 210 historiska racingbilar stod på startlinjen, vilket är nytt svenskt rekord! Publiken strömmade till och hela konceptet med Motorsportveckan i Karlskoga var mycket lyckat.

Formel Ford började köras 1967 och klassen kördes under många år med SM-status. År 2000 var sista året klassen ingick i SM. Några år senare dök klassen upp i historisk racing och idag kan man tävla med Formel Fordar från 1967-1990 (indelat i fyra olika årsperioder). Micke Juhlin tog pole vid helgens tävling före Viktor Ljungdahl och bröderna Oscar och John Thim. Dessa fyra herrar kämpade friskt om tätpositionerna inledningsvis i loppet. Mot slutet av loppet blev det riktigt halt, eftersom Ljungdal tappat oljepluggen och lade ut olja runt nästan hela banan. Oscar Thim sladdade av vägen på en oljefläck och tempot sjönk betydligt i fältet. Oljan räckte precis så att Ljungdahl tog sig i mål som vinnare före Juhlin och John Thim. - Jag märkte ju hur halt det var och jag undrade vilken idiot det var som lade ut oljan på banan. Jag hade ingen aning om att det var jag själv som orsakade halkan, sa Ljungdahl.

Andra racet blev än mer spännande med många positionsbyten. Ljungdahl ledde inledningsvis och sedan hade Fredrik Fogelberg greppet om racet ett tag, men i samband med en varvning tog Juhlin över ledningen som hann höll ända in i mål före Fogelberg och Alf Blomgren.

Heatet för standardbilar mellan 1966-1971 var så stort att man fick dela upp det i två heat. Över och under 1300 cc. Det var 28 bilar med större motorer och 15 i den mindre gruppen. I det större heatet stod Olav Rygge i pole, men han misslyckades totalt i starten och föll långt ned i fältet. Bo Paulson vann före Sören P Christensen och Jens Jeppesen. Paulson vann även det andra racet, men nu fick Rygge sin revansch för han blev tvåa. Christensen kom trea.

I den lilla gruppen tog Sami Salo från Finland pole och han vann båda racen före Mikael Mattsson och Kai Reunanen. Det var sammanlagt åtta finska bilar i Karlskoga. I år har man skapat ett försök till en landskamp mellan Sverige och Finland. Tävlingen i Karlskoga i helgen var den svenska deltävlingen och den finska körs på Ahvenistobanan i Hämeenlinna i augusti. Vi såg rekordmånga norska bilar i årets tävling, 40 st. Även en handfull danskar hade tagit sig den långa resan norrut.

Det kördes som vanligt fler klasser under helgen än vad som redovisas här.

Nästa deltävling körs redan om tre veckor på Ring Knutstorp och då tillkommer ytterligare 100 st sportvagnar!

  • Skriven av Pressmeddelande
Fredérick Bylund

Lilla Västkustloppet

Falkenberg

SSK-Serien kör årets tredje omgång på den snabba banan i Falkenberg. Nu duggar racen tätt, för det var ju bara två veckor sedan man senast körde race. Förutom SSK-seriens alla ordinarie klasser får vi den här helgen även se Ginetta GT5 och Superkart, som kör sitt enda planerade race för året.
De nya bullerreglerna har slagit hårdast mot just Superkart, som haft svårt att tämja ljudet. Nu skall de göra ett försök och se om de kan klara de nya gränserna, men om de misslyckas är de i gott sällskap, för många klasser har haft svårt att klara de nya kraven i år. Alla sprintracen avgörs under lördagen. På söndagen är det långloppsracing med ERCup.

 

I vår serie med tillbakablickar 10 år bakåt i tiden ser vi att SSK-säsongen 2003 inte körde i Falkenberg. Därför redovisar vi härmed resultaten från deltävling två det året: I Fyndbörsen, som var den största klassen på den tiden, vann Anders Gustavsson båda racen. (Idag kör han i Ginettaklassen.) Gunnar Olárs och Enar Viktorsson delade på segrarna i Kamasa Tools Cup, Alexander Graff och Patrik Olsson delade på segrarna i Renault Junior Cup, Tobias Augustsson och Mattias Thorén delade på segrarna i Formel Ford 1600cc och Fredérick Bylund vann båda racen i Volvo Original Cup.

 

 

  • Skriven av Pressmeddelande
Mikael Mohlin, Staffan Runius och Tommy Jagerwall

Anderstorp Historic & Sportscar Festival

Anderstorp

Årets första deltävling i den historiska racingcupen kördes i Anderstorp. Det var kul att se att det kom 140 bilar till start. Det var ovanligt många för att vara en årspremiär. Två klasser utmärkte sig mer än alla andra när det gäller många bilar och det var 1000cc Cupen och Formel Vee.

1000cc Cupen körde på den korta slingan i Anderstorp, det vill säga att de svänger av redan efter halva rakan. Det passar dessa småbilar perfekt så slipper de varva sönder sina små motorer längs den långa rakan. Den fria träningen kördes dock på den långa banan och en som fick problem med detta var Mikael Mohlin. Motorn skar redan på första varvet när han ångade på för fullt längs med flygrakan. Nu var goda råd dyra, han hade ingen reservmotor med sig, men efter att ha kollat lite med de lokala förarna lyckades han få tag i delar nog att göra en snabbrenovering. Det blev verkligen en snabbrenovering, för han slog till med den snabbaste tiden på kvalet!

I starten av första racet gick Mohlin jämsides med Staffan Runius genom första kurvan, men sedan drog han i från en aning längs flygrakan. När det blev dags att bromsa var Mohlin lite sen och han missade kurvan. Han gjorde en sväng runt på flygrakan, men då dog bilen... Han lyckades få start på den igen, men då hade han redan tappat två varv. Han körde som en furie och satte snabbaste varvtid, men det var naturligtvis omöjligt att köra ikapp. Det blev i stället den gamle mästaren Tommy Jagerwall som vann racet före Staffan Runius och Anders Jensen.

I det andra heatet tog snart Jagerwall kommandot igen och han ledde komfortabelt före Runius och Reinhold Daubner. Mot slutet av race fick Peter Kumlin problem med sin bil och han körde föredömligt åt sidan för att inte vara någon säkerhetsrisk varken för sig själv eller någon annan. Strax efteråt kom Jagerwall och Runius ikapp en långsammare förare som de passerar ungefär där Kumlin hade svängt av vägen. Jagerwall fortsatte mot mål och han skar mållinjen först av alla före Runius och Daubner. När de skulle gå upp till prispallen fick Jagerwall och Runius reda på att de hade fått tidstillägg för att de hade kört om på gulflagg. Daubner utropades därför som segrare före Lars Davidsson och Kari Lehto. - Varken jag eller Runius fattade någonting, ingen av oss hade sett någon gulflagga. Det är förresten mycket svårt att se dessa lampor överhuvudtaget när man har motljus, sa Jagerwall.

Det blev en dramatisk start i det stora Formel Vee-fältet. Johan Lund kom till start med en ny och oprövad bil och han startade en bit ned i fältet. Han gjorde en bra start, men när han skulle köra om Kent Böe hade han för liten marginal. Lunds högra framhjul tog i Böes vänstra bakhjul och Lund gick till väders. Det såg dramatiskt ut, men det hela slutade lyckligt. Det var mest plastdetaljer och så kröktes rattstången och ratten på Böes bil och han fick lite ont i händerna. Det är mycket ovanligt med den här typen av olyckor inom historisk racing.

Rolf "Myggan" Nilsson har kommit tillbaka till sina rötter. Han började med en Formel Vee 1967 och nu gjorde han comeback i klassen och vann direkt! Per-Åke Beijersten kom tvåa och Patrik Åström kom trea. I det andra racet vann Beijersten före Hans Hillebrink och Stefan Persson.

Vi fick även se en massa andra standard, sport och GT-bilar samt danska Formel Ford och sverigepremiär för Ginetta G40.

Nästa tävling är det klassiska Velodromloppet i Karlskoga som i år har fått statusen Grand Prix! Den körs som vanligt helgen före midsommar.

  • Skriven av Pressmeddelande
Dennis Strandberg

Spännande Sportvagnshelg på Kinnekulle Ring

Stockholms Sportvagnsklubb arrangerade årets Sportvagnshelg tillsammans med Sportvagnsmästerskapet och Ginetta GT5. Dryga hundratalet bilar tävlade i det fina försommarvädret. I Ginettaklassen har man i år tagit in den nya G40-modellen jämte den gamla G20-modellen.
Dansken Morten Dons kom till Kinnekulle med gott självförtroende efter dubbelseger i premiärtävlingen på Anderstorp för ett par veckor sedan. Här tog han pole och han vann första racet. Hans teamkamrat är gamle SSK-mästaren Anders Gustavsson, som mycket väl känner till alla egenheter med Kinnekulle Ring. Han hade dock en tung dag då han blev inblandad i ett par incidenter och fick bryta första loppet. Rookien Dennis Strandberg blev tvåa och Jeff Steinmetz kom på tredje plats totalt och först i G20-klassen. I andra racet var det Stavros Tentis som var snabbast i väg från andra led! Gustavsson startade sist, men var snart uppe på tredje plats. Han kämpade mot sin teamkamrat och hamnade tyvärr utanför banan igen och fick bryta... Dons förivrade sig och körde av under bron, men han kom upp på banan igen och kunde köra i mål som tvåa, bakom Strandberg som tog sin första seger någonsin. Tentis kom trea med sin G20.

Läs mer: Spännande Sportvagnshelg på Kinnekulle Ring

  • Skriven av Pressmeddelande
Berggren

SSK-Premiär på Gelleråsbanan

SSK-serien körde årets första  tävling på Gelleråsbanan i Karlskoga. Troféo Abarth var gästklass. Fjolårets  rookie Erik Berggren vann första racet från pole före förre STCC-föraren Robin  Appelqvist och regerande mästaren Niklas Lilja. I andra racet fick vi se tät och  spännande racing och Appelqvist var den som gick segrande ur striden före Lilja  och Berggren.

VOC-Racing var som vanligt den  största klassen. I år har den gamle mästaren Marcus Larsson återvänt efter några  år i Camaro Cup. Han visade direkt att de gamla mästartakterna sitter i då han  vann båda racen före Erik Halvorsen och regerande mästaren Jimmy Eriksson.

I Renault Junior Cup är det många  nya förare i år. Den ende föraren som är kvar från fjolåret är Niklas Fredholm.  Kanske var det hans erfarenhet som fällde avgörandet, för han tog sina första  segrar någonsin i klassen! John Emanuelsson kom tvåa i båda racen och Heidi  Ryrlén kom trea båda gångerna.

Malin Hellman Johansson har varit  den ständiga tvåan i flera år, men nu fick hon äntligen kliva upp överst på  pallen i båda racen i Klass 2. Ove Ring tog en dubbelseger i Klass 1, Leif  Andersson vann båda racen i Klass 3C och Per Gustavsson dubbelvann i Klass  3B.

Nästa deltävling körs på  hemmabanan Kinnekulle Ring i slutet av maj och då kommer vi även få se en hel  del sportvagnar.

  • Skriven av Pressmeddelande
Anders Gustavsson

Dubbel Sportvagnshelg på Kinnekulle Ring

Stockholms Sportvagnsklubb kör årets andra deltävling i SSK-serien, den här helgen tillsammans med Sportvagnsmästerskapet och Ginetta Cupen. Vi kommer att få se över 100 sport och standardbilar på Kinnekulle Ring.
Roadsportklassen är så stor att man fått dela upp startfältet. I Karlskoga senast fick vi se en hel del nya ansikten. Nu kommer de till en ny bana. Det blir intressant att se hur de tacklar den tekniskt krävande Kinnekullebanan. Det ryktas på facebook att en gammal SSK-mästare håller på att iordningställa en bil för start. Alla helgens race körs på söndag, då får vi se om mästaren hunnit få ordning på sin bil.

Vi kör ju en tillbakablick 10 år i tiden inför varje tävlingshelg. SSK-serien 2003 inleddes på Kinnekulle Ring. De som segrade den gången var: Leif Blyberg - Fyndbörsen, Kenneth Ekström - Kamasa, Yngve Sällqvist - Formel Ford, Daniel Johansson - Renault 5 Junior, Benny Pettersson - Classic. Tomas Westerlund och Tomas Roosemark vann i Superkart och Frederik Bylund och Fredrik Spångberg vann i Volvo Original Cup. Anders Gustavsson körde Fyndbörsen. Han bröt första racet, men vann ändå serien till sist och han blev dessutom årets SSK-mästare. Nu i helgen träffar vi honom igen då han kör en Ginetta G40.

Sportvagnsmästerskapet körde också på Kinnekulle Ring 2003. Niklas Bergström vann Roadsport, Bengt Johansson vann Modsport, Peter Eriksson vann RS och Johan Westerberg vann Clubman. Av dessa gamla segrare får vi återse Bengt Johansson i helgen då han gör comeback efter några sabbatsår. Han kör samma AC Cobra som för 10 år sedan.

  • Skriven av Pressmeddelande

Årspremiär för Racinghistoriska Cupen i Anderstorp

Racinghistoriska klubben inleder årets säsong på den legendariska F1-banan i Anderstorp. Över 130 bilar är anmälda och humöret är på topp inför årets säsong. Två klasser sticker ut lite mer än de andra och det är dels de charmiga 1000cc-bilarna som mönstrar hela 25 startande! Den andra klassen är Formula Vee, eller "fattigmans F1" som har 22 bilar. Sverige var en stornation inom Formula Vee på den tiden det begav sig och så har det blivit nu igen, med många gamla klenoder som tävlar än i dag. Ginetta är gästklass vid tävlingen i Anderstorp och här är det Sverigepremiär för den nya G40-modellen.

Årets säsong innefattar som vanligt fem deltävlingar. Nästa anhalt är Velodromloppet i Karlskoga, som i år har fått status Grand Prix. Den körs traditionsenligt helgen före midsommar (15-16 juni). Sveriges största racingtävling är Svenskt Sportvagnsmeeting på Ring Knutstorp den 6-7 juli. Kinnekulle Ring den 24-25 augusti och avslutningsvis Falkenberg Classic den 14-15 september.

Tiden är inne, gentlemen start your engines...

  • Skriven av Pressmddelande

Senaste annonser

Innehåll PrisOrt Datum

Länk Statistik

There are 1065 listings and 812 categories in our website

Nyhetsbrev